نماد اعتماد الکترونیکی تارنما

تارنمای وب ترنس دارای نماد اعتماد الکترونیکی است.

صرفا از سایت هایی خدمات دریافت کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشند.همچنین، سیستم بانکی موظف شده است تا صرفا به وب سایت هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشند درگاه پرداخت آنلاین اعطا نماید. بنابراین درانتخاب وب سایت خدماتی نهایت دقت را مبذول دارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تعامل فرهنگی – تجاری شبکه وب ترنس، قرارداد خدماتی مجموعه را با دقت مطالعه نمایید.

مهم ترین اولویت شبکه وب ترنس، جلب رضایت، اعتماد و اطمینان مشتریان است.

یکی از مهم ترین دلایلی که لازم است یک وب سایت نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد این است که :

  • سازو کار ثبت شکایت و پیگیری حقوق توسط مشتری در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراهم شده است. بنابراین مرکز یا موسسه می بایست پاسخگو باشد. اگر مرکز یا موسسه ای تخلف داشته باشد نماد آن معلق شده و در وب سایت اش نشان داده نمی شود. بنابراین صرفا از وب سایت هایی خرید کنید و خدمات دریافت کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی فعال می باشند.

همچنین مشتری نیز پایبند به رعایت قوانین و مقررات خواهد بود. زیرا داور و هیئت نظارت بر تخلفات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بوده و مشتری نیز می بایست در چهارچوب قانون نسبت به احقاق حقوق خود اقدام نماید.

مطلب فوق از منابع معتبر جهت آگاهی کاربران گرامی استخراج و منتشر شده است.

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی، که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌گردد؛ این نماد پس از بررسی وبگاه (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد.

انواع حالت‌های نماد

  • نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت فرایند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز می‌شود. اعطای نماد دائم، مستلزم احراز مجموعه‌ای از معیارهاست.
  • نماد دائم دو ستاره: فرایند اعطای نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای آگاهی متقاضیان دریافت نماد، شاخص‌های ارزیابی تهیه کرده است که این شاخص‌ها معیار تعیین شرایط احراز در هر کدام از انواع نماد توضیح داده شده در بالاست.

درخواست پروانه کسب فن‌آوری رایانه

متقاضیانی که واجد شرایط اخذ نماد اعتماد دو ستاره باشند می‌توانند همزمان با درخواست نماد اعتماد نسبت به درخواست پروانه کسب از اتحادیه فناوران رایانه استان تهران اقدام نمایند. این اقدام در راستای اجرایی نمودن مفاد آیین‌نامه «الحاقیه آیین‌نامه اجرایی ساماندهی صدور پروانه کسب موضوع تبصره ۱ ماده ۱۲ قانون نظام صنفی به منظور ساماندهی فعالیت فروشگاه‌های مجازی» می‌باشد. برای ثبت نام از متقاضیان صدور پروانه کسب فعالیت فروشگاه الکترونیکی، اتحادیه «صنف فناوران رایانه تهران» به عنوان اتحادیه همگن جهت صدور پروانه کسب فروشگاه‌های الکترونیکی شناسایی شد و در جلسه مورخ ۹۰/۰۵/۱۱ کمیسیون نظارت تهران تعیین و طی نامه شماره ۱۱۷/۹۰/۱۸۲۲۱ مورخ ۹۰/۰۵/۱۹ ابلاغ گردید. این اتحادیه صرفاً تا زمان تشکیل اتحادیه مستقل کشوری فروشگاه‌های الکترونیکی نسبت به صدور مجوز برای فروشگاه‌های الکترونیکی مستقر در شهر تهران اقدام خواهد نمود.

قوانین و آئین‌نامه‌ها

آگاهی از حقوق مصرف‌کننده حق تمامی شهروندان است. با مطالعه و آگاهی از قوانین،در خریدها می‌توانیم موارد قانونی را از فروشندگان مطالبه نماییم.

هدف از اعطای نماد اعتمادالکترونیکی

هدف از تدوین این سند تشریح جزییات کلیه فرایندهای مربوط به ارزیابی کسب و کارهای اینترنتی، شاخص‌های ارزیابی و اعطای نماد اعتماد الکترونیک بر اساس شاخص‌های مذکور، به علاوه نحوه نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های کسب و کارهای اینترنتی و رسیدگی به تخلفات آنها و نیز شکایات مصرف‌کنندگان می‌باشد.

الزامات عرضه کالاهای فرهنگی در اینترنت

وفق اعلام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی، شرایط عرضه کالاهای فرهنگی در اینترنت شامل:

  • انواع کتب
  • مجموعه‌های صوتی (آلبوم‌های موسیقی و…)
  • مجموعه‌های تصویری
  • بسته‌های نرم افزاری

به شرح زیر می‌باشد:

  • عرضه کلیه اقلام فرهنگی فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع است.
  • عرضه آن دسته از اقلام فرهنگی که حق مالکیت معنوی آنها رعایت نشده است، ممنوع است.
  • عرضه هرگونه فایل قابل دانلود دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط کسب و کارهای اینترنتی، مستلزم اخذ مجوز توسط کسب و کارهای مزبور از مؤسسه فرهنگی دیجیتال می‌باشد.
  • عرضه محصولات فیزیکی توسط کسب و کارهای اینترنتی دارای مجوز از مؤسسه فرهنگی دیجیتال، نیازمند اخذ مجوز دیگری نیست.

نکات دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

  • امکان کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک وجود داشته باشد.
  • با عرض تاسف بعضی از طراحی سایت‌ها صرفاً از علامت نماد اعتماد الکترونیک بهره می‌برند و این نماد حالتی تزیینی و فریبکارانه برای آن‌ها دارد (که بنا به ضوابط در صورتی که این نحوه گذاشتن نماد در سایتی دیده شود مورد پیگرد قانونی خواهد بود) دقت کنید که این وقتی بر روی این نماد قرار می‌گیرید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد و بعد از کلیک بر روی آن بایست بتوانید داخل سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک بشوید که با آدرس اینترنتی http: //www. enamad. ir شناخته می‌شود و می‌توانید در این سایت سایت‌های با مجوز رسمی این مرکز را ببینید.
  • همواره پیش از پرداخت نشانی اینترنتی بالای صفحه سایت را بررسی نمایید. این آدرس اینترنتی بایست به بانک مربوطه تعلق داشته باشد و به صورت دقیق همان نشانی اینترنتی بانک در آنجا نوشته شده باشد.
  • در صفحه پرداخت که برایتان گشوده می‌شود قبل از هرکاری و پیش از داخل شدن داده‌ها کد کپچا را رفرش و لود دوباره نمایید. (کدی که به منظور معلوم شدن هویت شما بوده و از ورود ربات‌ها جلوگیری می‌کند و بایست مطابق با آنچه در کادر آمده نوشته شود) غالباً در صفحه‌های تقلبی این کدها قابلیت رفرش را ندارند.

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

برای آنکه وبسایت‌ها این نماد (E نماد) را دریافت کنند باید دارای شرایطی باشند. از جمله این شرایط این است که تنها شرکت و وب سایتهایی که در طراحی سایت خود دارای خدمات خرید و فروش هستند، به آنها این نماد تعلق می‌گیرد و باید تمام مراحل سفارش و پرداخت وجه به صورت آنلاین و از طریق سایت باشد. اگر سایت شما دارای خدمات فروش کالا نیست و صرفاً در آن کسب و کار خود را تبلیغ می‌کنید نیاز به دریافت این نماد نمی‌باشد. همچنین شرکت های دارای اعتبار قانونی و به ثبت رسیده می‌توانند ای‌نماد را دریافت کنند. برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید مدارک دامنه وب سایت باشد، پس باید دامنه وب سایت در اختیار شرکت یا مالک آن باشد. برای انجام مراحل دریافت ای نماد توسط نماینده حقوقی شرکت، باید مدارک حقوقی وکالت نماینده از شرکت موجود باشد.

همچنین برای دریافت ای نماد دوستاره، همان‌طور که در بالا گفته شد مدارک دریافت گواهینامه SSL مورد نیاز است؛ بنابراین درطراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای دریافت ای‌نماد باید تمامی ضوابط و قوانین و نیز شرایط امنیتی را رعایت کرده که بدین منظور می‌توانیم طراحی سایت خود را به شرکت‌های معتبر واگذار کنید. کارشناسان با اعمال موارد مورد نیاز جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و همچنین رعایت کردن سایر اصول لازم برای طراحی‌های فروشگاهی که از جمله مهمترین این موارد می‌توان به سئو و بهینه‌سازی سایت، امنیت، سهولت کاربری سایت، سرعت لود مناسب، مقیاس پذیری، نمایش درست در دستگاه‌های مختلف و گرافیک جذاب اشاره کرد، می‌توانند برای شما سایتی مناسب و حرفه‌ای جهت فروش محصولات طراحی نمایند.

شرایط تمدید مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی

مدت زمان اعتبار نماد اعتماد یک ساله بوده و در پایان این مدت در صورت احراز مجدد صلاحیت متقاضی اعتبار آن تمدید می‌گردد. متقاضی می ب‍اید در فاصله زمانی ۳‍ هفته مانده به انقضای اعتبار نماد اعتماد، نسبت به ارائه درخواست تمدید نماد کسب و کار خود اقدام نماید.

تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیکی

دارنده نماد اعتماد الکترونیکی موظف است:

  • تمامی تعهدهای مندرج در این دستورالعمل و پیوست‌های آن و همچنین مفاد متن تعهدنامه‌ای که هنگام صدور نماد اعتماد به صورت رسمی از ایشان اخذ شده است را در تمام مدت فعالیت و اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی به طور کامل و دقیق رعایت نمایند.
  • هرگونه تغییر در کسب و کار در خصوص شاخص‌های اعطای نماد اعتماد را در اسرع وقت به مرکز اعلام نمایند.
  • تجهیزهای استاندارد مورد تأیید مرکز را به کار گیرد.
  • به مکاتبات –اعم از الکترونیکی و فیزیکی-و اخطارهای صادره از سوی مرکز و دستگاه‌های نظارتی، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ دهد.
  • اطلاع‌ها، گزارش‌ها و کلیه مستندهای درخواستی مرکز و دستگاه‌های نظارتی را در مدت زمان ابلاغ شده ارائه نماید.
  • در زمان تعلیق نماد اعتماد از قبول تعهدات جدید خودداری نمودهو مطابق دستورالعملهای ابلاغی و با هماهنگی مرکز، صرفاً به ارائه تعهدات قبلی عمل نماید. در غیر اینصورت، نماد اعتماد وی ابطال خواهد شد.
  • احکام صادره از سوی کمیته نظارتی را به صورت کامل و دقیق اجرا نماید.
  • کلیه شرایط لازم جهت ورود بازرسان به کلیه اماکن و محل‌های فعالیت و دسترسی به تجهیزهای مرتبط با موضوع فعالیت را بنا به تشخیص مرکز، جهت انجام وظایف نظارتی برای مرکز فراهم آورد.
  • شخص حقوقی دارنده نماد اعتماد موظف است قبل ازهر گونه تغییر در اساسنامه، امور مربوطه به مدیریت، نام و نشان، موضوع و محل فعالیت خود را به اطلاع مرکز رسانیده و تائیدیه لازم را دریافت نماید، در غیر اینصورت نماد اعتماد شرکت توسط مرکز به مدت دو ماه تعلیق، و در صورت استمرار، نماد اعتماد ابطال خواهد شد.
  • چنانچه کسب و کار اینترنتی دارنده نماد اعتماد پس از اخذ نماد اعتماد، به مدت سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد پس از دو تذکر به فاصله روز توسط مرکز، نماد اعمتاد وی ابطال خواهد شد.
  • چنانچه در اشخاص حقوقی، دارنده نماد اعتماد یا مدیرعامل محجور شود یا فوت نماید، هیئت مدیره موظف است مراتب را تا ۱۵ روز به صورت کتبی به مرکز اعلام، و تا یک ماه نسبت به جایگزینی مدیر عامل واجد شرایط اقدام نماید. در غیر اینصورت نماد اعتماد به مدت دو ماه تعلیق می‌شود و اگر در مدت یاد شده شرایط مورد نظر را فراهم ننماید، نماد اعتماد شرکت ابطال خواهد شد.
  • چنانچه شخص حقیقی دارنده نماد اعتماد قصد واگذاری کسب و کار به غیر را داشته باشد، موظف است مراتب را تا ۴۸ ساعت به صورت کتبی به مرکز اعلام نماید و تا یک ماه نسبت به معرفی مالک جدید کسب و کار اقدام و موافقت مرکز را اخذ نماید. در این مدت نماد اعتماد تعلیق می‌شود و درغیراینصورت، نماد اعتماد الکترونیکی ابطال خواهد شد.

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

داشتن ای‌نماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک باعث افزایش اعتماد خریداران برای خرید از وب سایت های اینترنتی می‌شود؛ البته لازمه اخذ این نماد صدور پروانه کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی الکترونیکی می‌باشد. بنابراین به دلیل اینکه اطلاعات این فروشگاه‌ها در مراجع رسمی ثبت و نظارت می‌شود، خریداران با اطمینان بیشتر نسبت به خرید کالا با استفاده از خدمات اینترنتی اقدام می‌کنند. البته در قانون امروز جمهوری اسلامی ایران گرفتن e نماد الزامی نشده، اما در آینده‌ای نزدیک برای یکپارچه شدن نظارت بر وب سایت‌ها برای تمامی وب سایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک دریافت ای‌نماد الزامی خواهد شد.

مزایای نماد اعتماد الکترونیکی در فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از مکانیزم‌های اصلی جلب توجه اعتماد مشتریان به فروشگاه‌های اینترنتی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی می‌باشد. در واقع عامل مهم در توسعه تجارت الکترونیک اعتماد است. مهمترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیک به ویژه B2C ساماندهی سایت های تجاری می‌باشد. بنابراین مرکز توسعه تجارت الکترونیک با تهیه قوانینی در مورد فعالیت کسب و کار در اینترنت به متقاضیانی که این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند برچسب الکترونیکی به نام نماد اعتماد الکترونیک (ای‌نماد) اعطا می‌کند.

اعطای ای‌نماد باعث قانونمندی و چارچوب‌دهی به فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود؛ به طوریکه خریداران با اطمینان اقدام به خرید می‌کنند. به این ترتیب که خریدار با جستجو در فهرست فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی از صحت این نماد اطمینان حاصل می‌نمایند.
در زیر به برخی از مزایای داشتن ای ‌نماد اشاره می‌شود:

  • با اعطای ای‌نماد وب سایت شما معتبر و رسمی می‌شود
  • می‌توان برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی دریافت کرد
  • باعث ایجاد اعتماد و اطمینان خریداران از لحاظ رسمی بودن وب سایت می‌شود
  • باعث رعایت قوانین توسط مشتریان در انجام خریدهای اینترنتی می‌شود
  • افزایش میزان امنیت خرید و افزایش امنیت مبادلات کالا
  • می‌توان با اداره پست قرارداد بست و سیستم تحویل در محل داشته باشید
  • محفوظ ماندن حریم شخصی کاربران و همچنین خود شرکت و اطلاعات شخصی و مهم مانند پسوردها

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که برای نظام‌مند شدن فروشگاه‌های اینترنتی؛ همچنین برای بالا بردن ضریب امنیت، اعتماد سازی و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمتها، افزایش سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به خریداران اخذ اینماد Enamad نه تنها لازم بلکه ضروری می‌باشد.

توجه داشته باشید که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم است که سایت فروشگاهی شما توسط کارشناسان اینماد بررسی و تایید شود و پس از طراحی سایت اولیه اقدام به ثبت نام در سامانه نماد اعتماد الکترونیک نموده و مراحل کار را انجام دهید. دریافت نماد اعتماد الکترونیک قبل از اقدام به قرارداد با شرکت های پرداخت الکترونیک بانکی الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *